الیاف مصرفی در نخ خاب

الیاف مصرفی در نخ خاب

الیاف مصرفی در نخ خاب – پلی استر

”پلی استر‟ از خانواده الیاف مصنوعی پلی­استرهاست. نام علمی این لیف ”پلی اتیلن ترفتالایت‟ است که به اختصار به آن ”پت‟ گفته می­شود. در برخی متون، پلی­استر را با نام اختصاری PES نیز بیان می­کنند. این لیف مهم­ترین، پرتولیدترین و پرکاربردترین لیف در بین تمام الیاف طبیعی و بشر ساخته دنیاست. از حدود ۸۳ میلیون تن تولید سالانه الیاف در جهان، نزدیک به ۴۳ میلیون تن یعنی حدود ۵۰% به تنهایی به پلی­استر اختصاص دارد. این لیف، از پوشاک گرفته تا فرش و منسوجات خانگی، منسوجات خودرویی، منسوجات صنعتی و… کاربردهای گسترده­ای دارد. قیمت نسبتاً مناسب و روش­های تولید متنوع، این لیف را به لیفی بسیار محبوب و پرطرفدار در بازار محصولات نساجی تبدیل کرده است. مخلوط لیف پلی­استر با الیاف پنبه یکی از منحصر به فردترین و پرکاربردترین نخ­های دنیا یعنی نخ پنبه/پلی­استر را به وجود آورده است که در کمتر بخشی از صنعت نساجی است که از آن استفاده نشود.

فرش ماشینی با کیفیت

فرش ماشینی با کیفیت

 

الیاف مصرفی در نخ خاب

 

لیف پلی­استر، دارای چگالی ۳۷/۱ گرم بر سانتی­متر مکعب است. چگالی پلی­استر در بین الیاف متداول نساجی، در حد متوسط است. چگالی این لیف با چگالی پشم تقریباً برابر، از پنبه و ویسکوز سبک­تر و از الیاف نایلون، اکریلیک و پلی­پروپیلن سنگین تر است. استحکام این لیف بسته به  نوع آن، از حدود ۳ گرم بر دنیر برای پلی استر استیپل تا ۷ گرم بر دنیر در نوع فیلامنتی آن متغیر بوده، از جمله الیاف نسبتاً محکم محسوب می­شود. ازدیاد طول تا حد پارگی این لیف بین ۱۰% تا ۲۵% است که در نوع استیپل آن­گاه به ۴۰% نیز می­رسد. جذب رطوبت آن به ۱% نمی­رسد و تقریباً می­توان صفر در نظر گرفت. در مقابل حرارت چندان ضعیف نیست و دمای ذوبی بین ۲۵۰ تا ۲۶۰  درجه سانتی­گراد دارد. این لیف عایق حرارتی چندان مناسبی نیست. اگرچه این لیف نیز مانند بسیاری از الیاف دیگر در مقابل نور خورشید آسیب می­بیند. لیکن مقاومت آن در مقابل نور خورشید از بسیاری از الیاف دیگر بیشتر است. بازگشت­پذیری این لیف مخصوصاً بازگشت­پذیری فشاری ناشی از اعمال بار، ضعیف است. اکریلیک علاوه بر آن که خاصیت بازگشت­پذیری بسیار خوبی دارد، عایق حرارتی خوبی نیز هست. از این رو، جایگزین بسیار خوبی برای پشم در خاب فرش می­باشد. از دیگر ویژگی های آن میتوان به جذب رطوبت اکریلیک بسیار کم ، مقاومت آن در مقابل حرارت و نور خورشید بالاست.

 

در صنعت فرش ماشینی جهان، استفاده از الیاف پلی­استر در تمام اجزای فرش به ویژه نخ خاب، امری عادی است. در ایران، از ابتدای تولید فرش ماشینی، پلی­استر به همراه پنبه در تولید نخ چله به کار رفته است. درسال­های اخیر، استفاده از الیاف پلی­استر در صنعت فرش ماشینی ایران به سرعت افزایش یافته و همچنان سیر صعودی دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *